tisdag 6 mars 2018

Telefonhaveri, överraskning och recept


Ibland kan tekniken verkligen ställa till det. Jag gillar ju teknik, men under förutsättning att det fungerar som det ska... Jag har haft en lite problematik relation till datorer och plattor som inte fungerar som det ska en längre tid nu, men tack och lov kan jag ersätta med annat. Men i slutet av förra veckan blev det lite mer problem när telefonen helt plötsligt inte ville ta laddning längre. Ok, jag har haft en gammal telefon, men att den bara slutar fungera - grrr. Nåväl - jag hittade den jag hade tidigare och förutom att den laddar ur på mindre än en dag så fungerar den. Och lite kul var det att hitta en massa gamla bilder. Som när lilla C träffade Sudden första gången.


Jag fick mig också en trevlig överraskning härom dagen. Jag skulle vara mötesordförande och föredragshållare på kretsstämman här i Ljusdal, men föga anade jag att jag skulle komma hem med en guldmedalj. Extra roligt var det att det också sammanfaller med mitt 40 aktiva år. Två saker värda att fira.


Annars har mycket handlat om matlagning de senaste dagarna. Det började med lördagskvällens plankstek. Jag bryner gärna köttet innan speciellt när jag använder fläskfilé, så det får lite färg. 


Sen är det tomater och baconlindad sparris som ska på plankorna. Jag använder helst pulvermos till plankorna, då den gratineras lättare. Men när det är dags att spritsa mos då får den före detta konditorn jag bor med rycka in.


Dela är det trevligt med sällskap i köket, men dels kommer jag aldrig få till lika smyga spritsar som Johnny. Vi åt gott, men kanske lite för mycket så det blev aningen slött sen.


På söndagen slängde jag ihop en pastasås med köttet som blev över från planksteken, tomatklyftor, hackad gul lök, matlagningsgrädde och basilika. Det är rätt skönt med sånt som går fort på söndagskvällen. Dessutom vill jag gärna använda rester medan de är fräscha - det är mitt bidrag till att minska matsvinnet.


Måndagskvällen blev en matlagarkväll istället. När jag kom hem gjorde jag i ordning julskinkan. Ja, du läste rätt. Jag fick ett tips av en kollega att man kunde använda julskinka istället för fläsklägg till rotmos. Skinkan kokade jag tillsammans med en klyftad gul lök, morotsbitar, 2 lagerblad, pepparkorn, timjan och två köttbuljongtärningar. Den fick koka i 2,5 timmar.


Sen var det dags för morotssoppa. Jag rev 10 morötter som jag brynde i olja med en hackad gul lök och en charlottenlök.


När de var mjuka tillsatte jag 1 liter vatten, 2 dl grädde, timjan, 2 grönsaksbuljongtärningar, chiliflakes och tre drag med färskriven ingefära.


Det hela fick koka i 20 minuter och sen mixade jag med stavmixer. Så gott, varför gör man det inte oftare?


Dagens sista rätt var kål- och lökplättar. Först strimlade jag 200 g vitkål och en gul lök. Sen gjorde jag smeten på 1,5 dl mjölk, 0,5 dl vetemjöl, 2 ägg och 1 tsk salt. När smeten var jämn blandade jag i kål och lök. Röran klickade jag ut i stekpannan och stekte i olja. 


De blev väldigt goda och vi åt stekt fläsk och en sås på créme fraishe och sötsur sås till. Det var första gången jag testade, men det blir garanterat fler gånger. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar