torsdag 15 februari 2018

Avbrott i vardagen


 
Återigen har vädret varit rejält lynnigt - kyla, snöväder och tö om vartannat. Idag har det till exempel droppat från taken och i går var det -13. Nåja, det är väl bara att acceptera att det ska vara så här just nu.



Inne är det i alla fall lite vår, eftersom magnoliakvistarna börjar knoppas och slå ut. De där hemma börjar få rosa knoppar, men Johnnys mammas kvist har förstås börjat blomma på riktigt. Vad gör hon med sina blommor egentligen? 



Nåja, mina kommer väl så småningom de också. I år bjöd denna vecka på två nästan samtidiga avbrott i vardagslunken då både fettisdagen och alla hjärtans dag hamnade på samma vecka.



Senmeldagen firades hos Johnnys mamma då Jon ville bjuda oss på soppa och semlor. Men redan tidigare under dagen hade vi ätit senlor från bagarboden i Los på jobbet  så nu har jag fått årets ranson fylld.



 Alla hjärtans dag hade vi hemma. Som vanligt hade vi sagt att vi inte skulle göra nåt speciellt, för vi firar ju kärleken alla dagar, men det blev ändå både blommor, choklad och svenskt bubbel i form av sav från Åre. Men det var skönt med en lugn kväll.



Annars har det som vanligt handlat rätt mycket om mat. Jag har stekt älgförsbiffar med kryddning av salt, peppar och dijonsenap. Dem åt vi med stekt lök,mjölksky och kokt potatis.


 
Jag gjorde även ett långkok med grytbitar från älg, 3 st 33 cl burkar mörk öl, klyftor från en gul lök, en tetra krossade tomater, lagerblad, torkade enbär, salt och mald svartpeppar. Det fick puttra ungefär 3 timmar på låg värme.



Även denna vecka har jag gjort ett bidrag till Lidls marävling, men jag behåller receptet för mig själv tills tävlingsperioden är slut. 



Jag försökte mig också på att baka muffins, men de ville inte riktigt stanna i formarna vid gräddning, men tack och lov blev de i alla fall goda. Receptet jag använde mig av finns här: 
nuffins



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar