söndag 14 januari 2018

Så har det gått en vecka igen



Så har första vardagsveckan gått och det känns, för det har verkligen dragit igång på riktigt. Fast det är skönt att ha landat i vardagen efter alla helger. Veckan som var bjöd på vinterns första köldknäpp - ovant och riktigt kallt om näsan.



Fast på ett sätt är det skönt också, för då hinner man mer hemma. Jag har lagat en hel del mat från grunden, vilket är skönt och känns bättre än att köpa halvfabrikat.



Broccolin är god och billig så här års och det är sällan jag gör något med broccoli då det inte direkt är Johnnys favorit, men med Jocke hemma så går det bra eftersom han gillar det. Först förvällde jag broccolin i lättsaltat vatten.



Sen la jag den i en ugnssäker form och gjorde en gratängsås med ett ägg, 1 dl grädde, 1 dl mjölk, riven ost, fyra skinkskivorna samt salt och peppar.



Den hällde jag sedan över broccolin och gratinerade i 225 grader i 15 minuter.



När ugnen ändå var varm rörde jag ihop smet till en ugnspannkaka. Med 3 dl mjöl, 0,5 tsk salt, 1 dl grädde, 5 dl mjölk och 6 ägg i smeten blev det rätt mycket smet.



När smeten var klar och utan klumpar (Johnny fick rycka in för att få fason på smeten) smaksatte jag den med tärnat bacon och riven prästost. Pannkaka är inte riktigt min favoriträtt, men den här funkade faktiskt.



I fredags kväll var jag egentligen mest sugen på att åka hem och landa i soffan, men eftersom vi hade biljetter till Färilarevyn blev det inget av med det.



Vi åt en god middag på Janus med mina kollegor innan vi åkte mot Färila. Årets revy var riktigt bra och mer lokal än tidigare år kändes det som.



Numret om timmerterminalen var ett av många höjdpunkter, men eftersom revyn fortfarande spelas tänkte jag inte avslöja mer än så för tillfället.



Gårdagen ägnades åt en utflykt i Hälsingland. Eftersom Johnny börjar en utbildning i Söderhamn nästa vecka ville vi ta reda på om det var närmare/gick fortare att köra Ljusdal-Hudiksvall-Söderhamn eller Söderhamn-Bollnäs-Ljusdal. Det blev en rolig dag med konditoribesök, besök på Röda Korset i Söderhamn och Bollnäs och en hel del bilåkande. Beträffande körsträckan så är vägen över Hudiksvall både snabbare och betydligt bättre. 



Det var någon som blev väldigt glad när vi äntligen kom hem igen.



Idag blev det också hemlagat när jag gjorde korv stroganoff. Jag gjorde ris till de andra, men själv föredrar jag matvete till så för mig blev det sådant istället.



Ikväll började äntligen yogan efter juluppehållet. Det kändes jättebra att komma igång, men kroppen har stelnat till under uppehållet så det lär kännas i morgon i kroppen.



Jag köpte med mig lite te hem och kvällen avslutade jag framför morden i Midsomer med en kopp gott te.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar