onsdag 13 december 2017

Julbord och annat firande



I lördags var vi egentligen ganska trötta efter födelsedagsfirandet dagen innan, men det var bara att tränga undan den känslan, för på kvällen var det dags för traditionsenligt julbord på Skogsta. Tror Johnny räknade ut att det var sjätte gången Gubbvarning spelar där.



Åsa och jag var med och åt för julbordet där vill man inte missa. Allt väldigt gott och hemlagat och så höjdpunkten med dessertbordet förstås.



Men nog märktes det att man var lite seg sen dagen innan så när Åsa ville åka efter maten följde jag med henne och det vad skönt att landa henna i soffan.



På söndagen var vi båda två rätt så urlakade så förutom att vi sov länge blev det inte så många knop. Men en härlig fika på ljustorget och några praliner där hann vi med.



Butiken var härligt julskyltad och jag rekommenderar verkligen ett besök om inte annat för att njuta av miljön och gott fika.



Kvällen avslutades med skön och avslappnande yoga i kaminens sköna värme. Ett bra sätt att avsluta veckan.



Helgen kom och försvann med en väldig fart och så var det dags för vardag igen och den drog igång med en rivstart, eftersom Sudden väckte oss vid tre och var akut hungrig. Ibland är han lite billig, men man förlåter honom snabbt - han är ju så go.



Eftersom vi firade tvåårig förlovningsdag igår tog jag fram och tinade en älgstek. Och då kan jag lova att Sudden snabbt var ute i köket - älgkött är smaskens även för katter tydligen.



Först fick steken en stekyta i ugnen. Då kryddade jag steken med egenodlad rosmarin och citrontimjan. Det kändes väldigt lyxigt att ha egna kryddor att använda. 



Sen fick min crock-pot utöva sin magi. Älgsteken fick sällskap av öl, enbär, lagerblad och gul lök. Den fick gotta till sig i 10 timmar.



Vi åt den med hasselbackspotatis och persiljesmör. Riktigt smarrigt blev det. 



Självklart fick Sudden också lite älgkött. Det var så gott att han inte ens hade tid att titta upp när jag kom fram med kameran - han son annars älskar och kommer direkt när kameran dyker upp.



När Johnny hämtade mig igår fick jag blommor. Det är inte så vanligt så det var en väldigt härlig överraskning. Jag är så otroligt glad att han finns i mitt liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar