lördag 16 september 2017

Vackra höstdagar och ännu mer höstmat



Ok sommaren har väl inte direkt visat sig från sin bästa sida, men vackra solnedgångar och skymningar har den i alla fall bjudit på. Och det har fortsatt in i hösten. Jag kan verkligen inte få nog av dem.


Hösten är sopptid och i mitten av veckan passade jag på att äta grönkålssoppa med Karl Johansvamp på jobbet. Det kändes som en riktig lyxig lunch. På kvällen blev det mer soppa när vi smakade den färska och nygjorda nyponsoppan med vaniljglass och mandelbiskvier till förstås.





I onsdags kväll var det äntligen fint väder även efter jobbet och jag bestämde mig för att till slut ta tag i projektet rensa damm. Vi har en damm på baksidan som är helt övervuxen av bergenia och jag hade bestämt mig för att den skulle bort. Givetvis fick jag fyrfota hjälp.



Det vill säga tills han insåg att nu kom han ju åt att dricka i dammen igen.



Det blev rejält med uppdragen bergenia som ska till Åkerslund. Detta trots att en kollega kom och hämtade två fulla svarta plastsäckar.



När jag hade halkat klart i leran kring dammen och fått bort det mesta - det blir till att gå över igen med en kratta för att alla rötterna ska komma fram - åkte jag en sväng in till Ljusdal för att hämta de lingon jag hade köpt. Återigen var det en vacker solnedgång som mötte mig.



Sen hade jag att göra vill jag lova. Det blir en hel del lingon att rensa av 4 kg.



När rensningen till slut var klar tre dagar senare testar jag nu återigen något helt nytt för mig, närmligen att koka lingonsylt.



Jag fick mormors recept av mamma och jag hoppas min sylt blir lika god som den de brukade göra.



När jag ändå var igång i köket blev det en köttfärslimpa också. I mitt recept har jag nötfärs, riven gul lök, rårivna morötter, två ägg, ströbröd, salt, peppar och lite basilika. Det är svårt att skriva mått då jag går mycket på känn just när det gäller köttfärslimpa.



Jag har också passat på att plocka tomaterna och tagit in de jag tror kommer att kunna mogna efter innan fristen tar dem. I år lyckades det ändå rätt bra, eftersom vi har ätit ett 30-tal tomater och det finns en hel del som troligtvis kommer att mogna på en bricka i köket nu,



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar