söndag 17 september 2017

Kreativ helg



Igår var vi en sväng till Sundsvall. Egentligen var det jag som skulle dit för att hålla en Röda korskunskapsutbildning, men Johnny var så snäll och följde med eftersom han vet att jag inte riktigt är i kondition att köra långt så tidigt på morgonen som behövdes för att jag skulle hinna upp i tid.



Det var en bra utbildningsdag även om det var lite glest i bänkarna. Jag inser att jag verkligen gillar att återvända till rötterna och prata om och diskutera kring Röda korsets historia och nutid. Med tanke på utvärderingarna gör jag det tydligen rätt bra också. I stort sett bara höga betyg och flera av deltagarna tyckte att dagen överträffade deras förväntningar. Sånt är alltid trevligt att läsa. 



Innan vi åkte hemöver var vi på vår favoritrestaurang i Sundsvall. Ming Palace har alltid så god mat och mycket får man på tallriken.



På vägen hem tror jag vi upplevde alla väder utom snö. Spöregn, hagel, stark blåst och strålande sol om vartannat. Solen sken i alla fall när vi landade hemma.



Dagens övningar har varit många och lite grann tog jag igen för det jag missade igår. Det första jag gjorde var att hälla upp gårdagens lingonsylt i burkar. Det blev en hel del så nu har vi sylt ett bra tag. 



När det var klart var det dags att förbereda en stek för några timmar i crockpoten. Jag började med att hälla olivolja, rosmarin och timjan i en ugnsform. La i steken och kryddade den med salt och nymalen peppar.



Det känns onekligen lite lyxigt att kunna använda egenodlade örtkryddor. Efter 20 min i ugn så det blev stekyta. Hamnade köttet i crockpoten tillsammans med gul lök i klyftor, öl, grädde, köttbuljongtärningar, lagerblad, salt, peppar, basilika, timjan och rosmarin.



Nu får det koka där i ungefär 10 timmar på låg tillagningsfart. Efter att jag visste att köttet skulle sköra sig själv for jag iväg till ett par snälla grannar som för andra året i rad låter mig plocka havtorn på deras buskar.



Väl hemma igen fick jag hjälp av Sudden och höstpynta lite på gården. 



Jag satte rönnbärskvistar i vaser och han lekte med överblivna löv. En uppdelning vi båda var rätt nöjda med.



När det var klart ute var det dags att ta hand om de guldgula bären. Det fick bli sylt med havtorn och stjärnanis.



Medan sylten kallnade så var det dags för nästa sak på dagens lista, nämligen att plocka nypon till flera satser nyponsoppa.



Det blev lite för snabbt mörkt, men en hel del blev det ändå plockat. Dock tror jag att jag att jag ska fortsätta lire i morgon om det inte regnar förstås.



Sist på dagens att göralista stod pastasås med den lax jag ugnsstekte tidigare i veckan. Insåg innan jag drog igång att spenat ja det hade jag glömt att köpa. Så då fick jag ändra tanken och det blev en laxgratäng istället.



I botten av en ugnssäker form hälls olja och i den lägger man lax i bitar. Över den häller man en röra bestående av créme fraishe, grovhackad persilja och citronpeppar. Det hela avslutas med potatismos och sedan gratineras det i 25 min på 175 grader. Sen var jag redo att avsluta kvällen framför ytterligare ett avsnitt av Morden i Midsomet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar