söndag 10 september 2017

Hösten är mattid



Jag tycker om hösten och allt naturen ger den här tiden. Svamp, bär, rotfrukter, grönsaker i en aldrig sinade ström. För att inte tala om alla vackra färger som fullkomligt exploderar.



En av de rätter som jag alltid brukar laga om höstarna är gratinerade rödbetor. Jag gör en röra av créme fraishe och fetaost. Röran häller jag på kokta, kalla rödbetor som jag delar. Sen gratinerar jag det i 225 grader tills röran får färg. Riktigt mumsigt.



En annan rätt som jag tycker mycket om att göra när rotfrukterna är som finast är korvgryta. Jag kokar bitar av potatis, morötter, lök och kålrot i vatten tillsammans med buljongtärningar, några lagerblad och svartpepparkorn. Efter halva koktiden - cirka 10 min - lägger jag ner bitar av köttkorv som får koka med resten av tiden. Ja, det är höstligt, men så gott. Speciellt med grov senap till.



Ja, hösten är verkligen här nu. Det är helt underbara färger överallt. Speciellt i skogen och där trivs jag. Lugnet i naturen är så skönt att bara vara i.



I förmiddags blev det - trots regnet - en snabb sväng till svampskogen. Det är väldigt mycket svamp nu, men jag plockar ju bara sånt jag kan. Förmodligen lämnar jag en hel del sorter som både är ätbara och goda, men det är bättre att vara helt säker känner jag.



Än finns det en hel del gula kantareller kvar och några få trattkantareller har börjat komma.  Idag ramlade jag också på en hel del fårtickor så pass små att de inte hade hunnit bli maskätna. 



Nyponen har också börjat mogna och idag fanns det tillräckligt för att göra årets första nyponsoppa. Först ska blomställningen och kvisten bort på att nypon. Sen ska nyponen grovhackas och kokas i 20 minuter.



Mot slutet av koktiden ska de mjuka nyponen mosas ytterligare till exempel med en potatisstamp och sen silas. Jag använde en saftsil idag, men den var lite för finmaskig. Det funkar bättre med en mer grovmaskig sil, för det har jag använt tidigare.



När nyponsoppan är silad mäter man upp mängden och häller i en kastrull. 


 
Man tillsätter 2 dl socker per 1,5 liter soppa. 3-4 msk potatismjöl skakas ihop med en 1/2 dl vatten och rörs ner. Soppan värms under omrörning och när första bubblan syns tar man av från värmen och äter varm eller kall. Om man låter soppan kallna går det bra att frysa den.



Jag har också gjort ett försök med aronialikör. Det ät dock ett tag kvar innan jag vet om den blir bra. Den ska först stå i en månad och sedan silas och stå i några månader till.



Bären rensas, läggs i en glasburk tillsammans med kanelstång, stjärnanis och konjak. Sen ska man skaka på bithen några gånger och efter två veckor aha vit sirap tillsättas.



Efter ytterligare två veckor ska det hela silas och sen tappas på flaskor som ska lagras mörkt i minst 3-4 månader. Ska bli spännande att äntligen få smaka när det är dags.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar