söndag 30 juli 2017

Första semesterveckan till handlingarna



Semestern rivstartade redan förra fredagen med inflyttningsfest hos Kattis direkt efter jobbet. Det blev en rejält skrattfest som hette duga, men trött som jag var efter en jobbvecka blev det rätt tidig kväll.



Kvällen avslutades som så ofta i sommar i ljussken i uterummet. Vi har i princip helt flyttat ut och gör det mesta här. Sån bra satsning det blev.



Lördagen ägnades åt familjen. Först var vi en sväng i Järvsö och sen träffades klanen Walter i Sillerbo för att fira Harrys 2-årsdag.



Söndagens regn gjorde att vi mestadels höll oss inne i uterummet och också fick Sudden till sällskap. Vi hade lite småpyssel för oss och bland annat har vi nu äntligen en nummerskylt på husväggen.



Det var skönt att bara vara för son vanligt när det är semester på gång kommer förkylningen krypande och jag vaknade med en ond hals. Så  typiskt.



Måndagen var lugn med många timmar i sängen för att försöka kurera mig. Lite healing blev det också och det måste ha hjälpt för på tisdagen mådde jag mycket bättre. 



Då blev det en sväng till Bollnäs med Biltena och Bollnäs museum på agendan. Vi hann också en sväng till Röda Korset.



På hemvägen var vi lite loppissugna och hittade en riktig pärla i Undersvik. Det var en riktigt traditionell loppis med café och loppis på samma ställe. Hit lär vi återvända.



Trots att jag kände att jag inte var riktigt bra än åkte vi en sväng till Järvsö på onsdagen. Det är ju lyx att ha lilla C så nära. Det är klart att det är kul att träffa syrran också, men just nu får hon ursäkta, eftersom mosters godbit är i fokus.



Med oss från Järvsö fick vi bland annat hjortron. Jag och myrar går inte så bra ihop trots att jag älskar att vara i skogen. Så just hjortron köper jag.



Jag fick även med mig rabarber som skulle bli rabarbersirap till kommande dagars rabarbermojitos. Rabarbern skalas och skärs i bitar. 



250 g rabarber blandas med 1 1/2 dl strösocker (strösockret kan blandas med syltsocker för tjockare konsistens) och 1/2 dl vatten. Satsen kan dubblas utan problem. Allt kokas upp och får sjuda i 10 minuter.



Röran silas genom en sil. Hjälp gärna till med en sked så all vätska rinner ur. Vätskan hälls tillbaka i kastrullen och kokas i cirka 5 minuter.



Tips - lämna inte kastrullen på spisen och gör annat under denna del. Skummet höjs snabbt och jag fick lyfta kastrullen några gånger för att undvika att det skulle koka över.



Låt sirapen svalna och häll upp den i en burk för förvaring i kylen.



Fredagen kom och då öste regnet verkligen ner. En riktig slödag, men det hindrade inte Jocke som absolut måste meka med bilen. Hur löser man då det? Som vanligt hade Johnny en lösning som kanske inte var helt traditionell, men dock funktionell. Vårt stora parasoll fick tjänstgöra som mekarskydd.



Sudden valde dock uterummet med matte och husse. Lite orolig var jag för vädret, eftersom lördagen skulle ägnas åt ett besök i Hudik för att titta på Bolibompadraken med syrran och lilla C.



Vädret hade dock totalt vänt på lördag morgon. Det var strålande sol och 25 grader. Lilla C njöt i fulla drag och vi hade roligt när vi tittade på henne. När vi ändå var igång blev det dubbla föreställningar.



Dagen avslutades med en fika och då dök Jocke upp, vilket lilla C tyckte var kul.



Dagen avslutades med grillning hos Kalle och Mona i Ångsäter och vi fick finbesök vid altanen.



Igår blev det inte så många knop, men vi testmixade i alla fall de rabarbermojitos som vi ska bjuda på under tisdagskvällen.



Första semestervecka har gått och det har mest blivit hemmapyssel, men det har varit skönt och nu känner jag att jag har gått ner i stressnivå och kan börja njuta av dagarna. Visserligen blev det ingen utlandsresa, men det är skönt att bara vara också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar