tisdag 11 juli 2017

Den lugna helgen blev inte fullt så lugn...



Vi hade sagt att vi skulle ta det lugnt i helgen som var, men riktigt så blev det inte. Jag har länge velat Fågelsjö och gården bortom åa, då det är den enda världsarvsgården i kommunen som jag inte har varit till. Det finns ju några till, men de ligger utanför kommungränserna.


Sagt å gjort så gjorde vi en tripp dit i lördags förmiddag. Vi hade väldig tur, för vi hann ströva omkring och titta på det vi ville samt fika. När vi kom till bilen drog det ihop sig och vi hann inte många kilometer innan regnet vräkte ner.



På vägen från Los har jag sett ställe där jag vet att det brukar vara väldigt mycket orkidéer. Vi stannade till där och det första jag ser när jag kliver ur bilen är en lila Jungfru Marie nycklar. Den är inte så vanlig just här där de mest är vita med lila fläckar. Så det var roligt att se den.



På samma plats lyckades jag hitta sileshår. Den blommade tyvärr inte än, men bladen i sig är också vackra. Speciellt när de som i lördags är fulla av vattendroppar.



Resten av lördagen ägnades åt rep med ohyvla på altanen och slötid i altansoffan med Sudden.



Söndagen startade tidigt med frukost på kapellet. De tjuvstartade årets caféöppning med god frukostbuffé. Vi fortsatte sedan till Stocksbo där kraftverket hade 100 årsjubileum.



Jag tycker att det är något fascinerande med byggnader som har en speciell historia och inte annars är öppna för allmänheten utom just när det är nåt speciellt.



Kvällen ägnades åt grillning. Både revbensspjäll och efterrätt tillagades på grillen. Trots att regnet kom så lyckades vi få genomgrillade revbensspjäll.



Till efterrätt grillade vi nektariner som vi åt med flytande honung och vaniljglass. Riktigt smaskigt blev det. Kan verkligen rekommenderas! 

Det blev en skön och avkopplande helg trots allt, även om det inte riktigt blev så slött som jag hade tänkt från början.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar