måndag 12 juni 2017

Äventyr och hemmapyssel


Igår var jag på besök i 50-talet. Åtminstone kändes det lite så när jag klev in genom dörren på café cineast i Sveg. Rutigt golv, vita och röda vinylstolar, soffor som hämtade ur Grease och Elvis i högtalarna.


Vi har länge pratat om att göra ett besök och igår blev det så av. Visst var enbart cafédelen värd ett besök, men efter att ha tagit spiraltrappan upp förstod jag vad  namnet kom ifrån. De olika filmtemarummen var helt underbara.


Här samsades Westernsaloonen med Jasons krypin, en fängelsecell från Alcatraz med biljardbord och knogjärn från 30-talets USA på ett läckert sätt.


Och över allt vilade känslan av att den som låg bakom denna skapelse verkligen älskar film.


Glöm inte bort att besöka toaletten son var en blandning av Sweeny Todd och apotek. Riktigt häftigt gjort.


Cafét ska jag inte heller glömma - bakverken var modell större och man kan nog gott dela på den största modellen av chokladboll.


Mätta och lite dästa for vi söderut igen, men inte utan att turista oss rejält med ett besök hos den stora träbjörnen. Den fick duga i avsaknad av de levande.



Vi gjorde ett kort fotostopp i Älvros med den fina kyrkan och de många läckra gamla byggnaderna, men det var rätt skönt att komma tillbaka på rätt sida Ljusnan.


Vi hade tänkt åka via Flor och Huskölen tillbaka, men eftersom skyltarna inte längre fanns kvar hittade jag inte avfarten så då fick det bli Offerkyrkan i Kårböle istället. Där blev vi dock inte så länge då vi insåg att det hade varit björn och rivit i en myrstack ganska nyligen.


Vid Skansen i Kårböle träffade vi denna underbara gräsandsfamilj och jag är så glad att jag fick komma nära.


Vår lilla utflyktsdag avslutade vi sedan vid Kölsrrömmen. 


Det var en skön och välbehövlig avkoppling från lördagen som ägnades åt allmänt fix hemma.


Jag planterade en massa och hjärtat han fortsatte med att brädklä verandan och lägga stengång vid bron.


Så nog behövdes gårdagens äventyr som rn liten paus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar