lördag 4 februari 2017

Sötpotatis och projekt


Det är lördag igen och januari har kommit och gått med rekordfart. Lite grått och tråkigt är det där ute, men vi är på väg på äventyr och sitter på tåget och ser gråvädret inifrån tack och lov. Dagens slutstation är Mackmyra destilleri där vi ska på visning bland pannor och fat. Trots att vi är inne i januari blommar vår amaryllis fortfarande - den har blommat sen lucia, något slags rekord för mig.


Härom dagen fick jag tag i fin och billig sötpotatis. Jag har länge velat testa att göra sötpotatissoppa och nu tog jag chansen. Jag skalade och tärnade två sötpotatisar och hackade en gul lök.


Jag fräste först lök och sötpotatis i olja i några minuter. Sen tillsatte jag ca 1 msk färskriven ingefära, lika mycket tomatpuré, en grönsaksbuljongtärning och ett halvt kryddmått cayennepeppar och 8 dl vatten. 


Det fick koka i 10 min på svag värme och sedan tillsatte jag en burk kokosmjölk. Det fick sen koka i ytterligare 10 min.


När grönsakerna hade mjuknat tänkte jag först mixa soppan, men kom på att det var mindre kladdigt med stavmixer.


Slutligen smaksatte jag med juice från en lime, salt och peppar. 


Jag utgick från ett recept på nätet, men valde att modifiera efter egen smak. Varken curry eller vitlök går ju hem hos den jag bor med och det känns dumt att stå och laga mat bara till mig. Dock var jag lite för generös med cayennepepparn, men det vet jag till nästa gång. Och smaken i övrigt och konsistensen var det inget fel på. Här finns orginalreceptet: http://www.ica.se/recept/sotpotatissoppa-med-curry-och-lime-719441/


Samtidigt som jag försöker kurera mig från en envis förkylning har Johnny skapat hemma igen. Vi har numera ett helt annorlunda vardagsrum med saloondörrar i hjärtats tappning. Allt byggt med enbart återvunnet material.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar