lördag 17 september 2016

Hösten fortsätter i köket


Härom dagen skördade jag den enda jordgubbstomat som gick fram för oss. Den var otroligt söt och god, så nu har jag sparat kärnor från den och försöker driva upp den igen nästa år. 


Jag har faktiskt fått en hel del tomater att gå till i år och det känns förstås bra, men det finns långt fler som inte är riktigt mogna eller ens röda och gula än.


Därför har jag nu en bricka i köket där jag hoppas att de ska mogna efter. Eftersom nätterna börjar bli allt kallare vågar jag helt enkelt inte chansa längre.


Däremot får pelargonerna stå ute ett tag till. Jag köpte dem i april och har väntat hela sommaren, men nu när det börjar bli kyligt, ja då passar det minsann att blomma.


Idag har jag mest hållit till i köket och återigen är det hösten som är temat. Först paketerade jag kvarvarande äppelkaka som jag bakade tidigare i veckan och det känns bra att ha tre lådor fikabröd i frysen. Fast nu har jag så mycket bär, mat och annat i frysboxen att jag snart måste strukturera om där för att få plats med mer. Det samma gäller frysen i köket, men det är ju ett angenämt bekymmer.


Jag hade tur och fick persilja så därför drog jag igång och gjorde persiljesmör. Bladpersilja är bäst till sådant eftersom det ger mer smak till just kryddsmör. 


Efter en första frysning delade jag upp smöret i portionsbitar så nu har jag fem förpackningar i frysen. 


Men persiljan jag fick räckte till bra mycket mer så jag har också fryst in spm den är så nu blir det tabbouleh på Råggärdevägen framöver.


Jag har - något som numera börjar bli standard för mig - också testat något som jag inte gjort förr. Den här gången gav jag mig på äppelmos. 


Den blev faktiskt väldigt bra och kanske blir det en sats till i morgon om jag känner för det och får tiden att räcka till.


Med bygget har det hänt en hel del även sedan denna bild när vi tog oss en första fika på en liten golvsnutt.















Och helt plötsligt - på mindre än 2 månader - har vi en uteplats som både människor och Sudden trivs på. Det känns väldigt bra. Om vädret är ok ska vi försöka få på taket i morgon och då står allt pall - i ännu högre grad än nu - mot väder och vind i vinter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar