måndag 29 augusti 2016

Pastagratäng


Jag har äntligen tagit tag i träningen igen och då kan vardagsmaten ibland bli en rejäl utmaning. Därför blir jag glad när jag ramlar på recept som känns funktionella och relativt snabba.


Först kokade jag fullkornspasta. Pasta blir lätt för mycket så receptet var bra eftersom det stod hur mycket torr pasta som skulle användas. Sen delade jag tomaterna - jag valde en förpackning ned mixade färger eftersom det kändes roligare.


Enligt receptet ska det vara färsk babyspenat, men då jag bor där jag gör var det inte möjligt att hitta sådan så det blev fryst bladspenat och den funkade bra att tina ovanpå kastrullen medan pastan kokades.


Baconen strimlade jag med vass kniv, men det går lika bra att köpa tärnade eller klippa strimlor med sax, och stekte dem knaperstekta.


Så var det dags att vispa ihop äggstanning och eftersom det var hela sex ägg i var det lite trögt att få ihop, men då blev det lite vardagsträning på köpet.


Jag la avrunnen pasta i en stor ugnssäker form, la på spenat, bacon och tomater, hällde på äggstanningen och toppade med riven ost. Sen in i ugnen i 200 grader i ungefär 30 min.

Här är det fullständiga receptet: https://www.coop.se/recept--mat/recept/p/pastagrataeng-med-bacon/#/recipe-ingredients

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar