måndag 29 augusti 2016

Hemmagjord nyponsoppa



Jag är egentligen inte så förtjust i nyponsoppa, men jag tror det är smaken av pulver som ställer till det för mig. I år fullkomligt dignar buskarna av knallröda nypon och jag fick för mig att jag skulle prova göra soppa själv. Och nu är jag överbevisad - nyponsoppa kan vara riktigt gott.


Först plockade jag nypon och eftersom de ändå skulle sköljas plockade jag direkt i durkslaget och med en sax gick det fort och lätt. Sen klippte jag bort blomställningarna - med sax slapp jag kliandet från kärnorna.


Jag fick med en liten kompis under plockningen, men han fick inte följa med in.


Nyponen sköljdes och fick koka i 20 minuter och mot slutet pressade jag dem ned en potatisstöt.


Nyponen fick sedan droppa av i en sil och jag pressade med en sked så att all vätska skulle rinna ut.


Det blev en hel del soppa som jag sedan kokade upp igen och tillsatte socker och potatismjöl till.


Soppan fick kallna över natten och sedan hällde jag den på burkar färdig för frysen. Det får nog bli ett kok till nu när det finns så mycket nypon. 

Här kommer receptet i sin helhet: http://receptfavoriter.se/recept/hemgjord-nyponsoppa.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar