söndag 21 augusti 2016

Chili, inbakad fläskfilé och grönsakssoppa

I ett tidigare blogginlägg lovade jag recept på några maträtter så här kommer de. 


Chili con carne var det väldigt länge sedan jag gjorde och egentligen är det synd då det är väldigt gott. Jag använder 500 g nötfärs, en tetra krossade tomater smaksatt med basilika, en tetra kikärtor, en tetra bönmix, ca 1 dl chilisås och smakar av med salt, peppar, torkad basilika och lite oregano. Låt puttra minst 20 minuter och ät med fullkornsris.


Min inbakade fläskfilé har jag tidigare alltid gjort med svamp, men eftersom en av två inte äter svamp känns det inte så kul. Så då får jag ju helt enkelt prova något annat. Jag hittade ett grundreceptet på nätet att utgå från och det finns här: http://www.kokaihop.se/recept/smordegsinbakad-flaskfile men egentligen ändrade jag det mesta.


Medan jag förstekte köttet i ugn kavlade jag ut smördegen och blandade ihop persiljesmör och pesto till fyllningen.


När köttet varit i ugnen i 20 min på 200 grader lät jag det vila ett tag och sedan bredde jag på halva röran på smördegen och toppade med riven gratängost. 


Sen la jag på köttet, toppade med resten av röran och vek ihop smördegen till ett paket som penslades med uppvispat ägg innan jag satte in den i ugnen i 35 min på 200 grader.


Den blev precis så knaprig som jag kom ihåg och till åt vi färskpotatis från Järvsö och bea.


Slutligen grönsakssoppan. Jag brukar testa mig fram, men en kombination som alltid håller - i alla fall för mina smaklökar - är gröna ärtor, palsternacka, morot, purjolök och kålrot. 


Jag hackar grönsakerna. Det funkar att riva med potatisskalare också, men då blir det lite svårätet. Jag kokar i 1 liter vatten och en buljongtärning eller färdig buljong om jag har det i frysen. Det ska koka tills grönsakerna är mjuka och sedan häller jag i 2 dl mjölk. Det hela ska koka ihop i nån minut. Sen smaksätter jag med salt och någon örtkrydda. Timjan, mejram eller basilika är godast.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar