torsdag 25 augusti 2016

Älgstek och kantarellsås



Jag är så himla nöjd med min crockpot och den funkar ju till det mesta, men det är helt klart stekar som kommer mest till sin rätt i den.

Härom sistens var det älgstek jag gjorde. Först kryddade jag in köttet med salt, peppar och rosmarin. Sen förstekte jag det i 20 min i ugn i 225 grader.

Sen ner i crockpoten tillsammans med  en flaska kraftigt rödvin, 2,5 dl matlagningsgrädde, två klyftade rödlökar, ca 20 enbär, tre lagerblad, en köttbuljongtärning, rosmarin, färsk basilika, malen svartpeppar och salt.


Till köttet gjorde jag egen kantarellsås.  Först rensade jag svampen (efter det att Sudden hade godkänt förstås).


Sen smörstekte jag dem i het panna så att vattnet försvann.


När vattnet hade dunstat klippte jag över färsk persilja och hällde över en tetra matlagningsgrädde. Den fick koka ner tills ungefär hälften återstod.


Egentligen ska det ju vara cognac i svampsås, men jag orkade inte leta så det fick bli ca 1,5 cl whisky istället. Sen fick allt puttra ihop innan serveringen.

Gott blev det och köttet så mört att vi inte ens behövde skära skivor - det räckte att dra med en gaffel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar