söndag 22 maj 2016

Känns som sommaren är här


I helgen har äntligen allergin börjat släppa sitt grepp om mig för i år. Så när nu söndagskvällen är här sitter jag framför finalen av hockey-VM och är nästan lite lycklig över händer som värker av gårdagens krattande.


Bredvid mig har jag en sovande katt och det är så otroligt lugnande. Försök stressa med en kurrande katt bredvid i soffan så inser du snabbt hur svårt det är med ett sövande kurrande alldeles bredvid.


Vi skulle ha en lugn helg den här helgen hade vi bestämt och så har det delvis blivit. Igår blev det en fixardag både ute och inne. Jag började inne - först med lite kontorsfix på Röda Korset och sen i köket med allmänt plock. Det finns ju att göra - speciellt när veckorna är fulltecknade.

Men när vi tog en kaffepaus på trappen insåg jag att allergin är på avtagande trots att häggen blommar för fullt. Jag hittade och fixade att plocka en bukett styvmorsvioler utan att bli jättedålig så efter att ha fyllt på jord på rosen vi planerade förra året och fått ner årets pelargoner i krukan jag brukar använda vågade jag mig på att kratta häcken på baksidan. Det tog lite tid eftersom jag fick hjälp av Sudden, men en skön utedag blev det.


Dagen avslutades med besök av Helen, mat med Åsa och Peter och helt underbart vacker solnedgång.


Idag blev det en tur till Järvsö för att hämta en rabarberplanta. Egentligen är det inte riktigt rätt tid att dela rabarber nu, men mamma hade hittat sidoskott som jag fick prova med. 


Så nu har vi egen rabarber som jag verkligen hoppas tar sig och blir lika stor som mammas och pappas. Den kommer ursprungligen från farmors trädgård i Obbola, så härdig är den i alla fall. Så nu är det bara att hålla tummarna! 

Annars fick jag tillbaka för utedagen igår - idag var pollenet tillbaka med full kraft, men jag är tacksam att jag i alla fall fick en dag ute igår. Och det finns ju saker att göra inne också. Fyra tvättmaskiner har det blivit och matlagning i lite större format med tre matlådor förutom dagens middag som resultat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar