lördag 19 mars 2016

Älggryta och Earth Hour


Idag har det varit en intensiv dag. Den började med jobb på Röda Korset. Det visade sig bli rätt intensiva timmar med mycket besök, men det är ju precis så det ska vara. Förutom besök hade vi också lite improviserad läxläsning. Det gör mig så varm om hjärtat att Röda Korset används även på det sättet. 


När jag kom hem var jag rejält trött, men jag hade lovat mat till två frusna bilmekaniker som stod ute i snön och kämpade så det var bara att lägga tröttheten åt sidan ett tag. Faktum är att jag faktiskt piggnade till lite när jag insåg att de tomater jag planterat tidigare nu hade grott.


Det blev en gryta idag igen. Dels går det rätt fort, dels blir det mycket mat. Innan jag åkte i morse hade jag tinat grytbitar av det älgkött vi köpte i höstas och fortfarande har en hel del kvar av.

Sudden upptäckte förstås att jag höll på med älgkött och kom som en raket uppför källartrappen. Givetvis fick han lite kött för jag kan ju inte motstå honom när han tigger och försöker vara go för att få lite godsaker av matte.


Köttet brynde jag tillsammans med grovhackad gul lök. Jag använde den olivolja vi fick från hotellet på Kreta att steka i och den var verkligen god och trevlig att jobba med.


När köttet hade fått stekyta och löken var mjuk tillsatte jag en grytbas från Kelda, en burk tomatsoppa och lite timjan.




De sista minuterna lät jag en tetra avrunna kikärtor koka med för lite mer tuggmotstånd. 

Till grytan åt vi matvete och det gjorde att den blev väldigt mättande. Så även fast vi var tre personer som åt blev det tre matlådor kvar.


Dagen avslutades med Earth Hour och Morden i Midsommer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar