tisdag 23 februari 2016

Älgfärslimpa, yoga och fågelkvitter

När vi kom ut i går förmiddag fick man verkligen en förkänning av att våren så sakteliga är på väg. Idag snöade det visserligen rejält igen, men ändå. Fåglarna kvittrade, solen värmde och taken droppade. Det var som om man vaknade lite till liv. 



Apropå att vakna till liv så har jag tagit tag i något som jag länge har funderat på att göra. Jag har börjat med yoga. Eftersom jag är nybörjare blev det yinyoga och jag känner hur bra jag mår av den. Och att träna på att vara här och nu är något som jag också behöver. Så förutom att jag redan känner att kroppen mår bättre och är något smidigare har jag fått lite mer balans i tillvaron.


Det känns också riktigt lyxigt med en stunds egentid för att avsluta veckan på söndagskvällarna. Att sen få göra det i en vacker miljö alldeles vid Ljusnan i en nybyggd och vacker studio gör ju inte upplevelsen sämre.


Så tack för att du ger oss möjligheten Renée! Namaste. För mig har det öppnat upp nåt helt nytt och som det känns väldigt bra.

Men söndagen bjöd inte enbart på skön yoga. Mat ska man ju också ha i sig. För att göra det lite lätt för mig, men ändå lite extra blev det en älgfärslimpa med potatismos och gräddsås.


Jag hade ungefär en matsked ströbröd i en skål som fick svälla i samma mängd vatten i nån minut. Sen blandade jag det med ca 500 g färs (eller 450 efter det att Sudden fått sin smakbit), 1 ägg, 1 msk dijonsenap, 12 strimlor soltorkad tomat, 1 tsk salt, 3 drag med svartpepparkvarnen och 1 msk basilika.


Jag knådade ihop allt till en sammanhållen smet - extra viktigt är det att man ser till att dijonsenapen fördelas så att det inte blir jättestarkt på bara nåt ställe. Sist formade jag en limpa i en smord ugnssäker form och gräddade i 50 min i 175 grader. Tänk på att även om färsen är genomstekt kan den se röd ut efter tomaterna.

Söndag och slödag som det var så blev det gräddsås på påse och även sån potatismos, men jag fick istället tid över med hjärtat så det kändes som en ok kompromiss den här gången.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar