lördag 12 december 2015

Kakor, kakor och en och annan lucia

Häromdagen fick jag möjligheten att följa med på luciafirande på dagis när Helens barnbarns dagis bjöd in på firande. Det var väldigt mysigt, men min beundran för dagispersonal ökade ytterligare när jag insåg vilken ljudnivå de har runt sig under arbetsdagarna. 


Igår hade vi så ett litet luciafirande på jobbet med lussekusar och Muminpepparkakor. Det var en bra avslutning på arbetsveckan, men nån lucia hade vi inte fått tag i.


När jag kom hem igår tyckte jag att det var dags att ta hand om pepparkaksdegen i kylskåpet. Ja, jag köpte färdig deg. Vågade mig inte på att göra egen. Sudden strök runt benen och undrade vad som var på gång. Jag tyckte att han skulle få spana in formen i alla fall för pepparkaksdeg fungerar inte så bra till små kattmagar med alla kryddor.


Kattformen blev godkänd och jag började kavla och stansa ut mina katter.


När de var gräddade och klara och jag ändå hade ångan uppe blev det två plåtar med kakor på jordnötssmör. Jag hade redan tidigare bestämt mig för att ta med och tävla med Astrids kokosdrömmar med saffran och cognac på museets kaktävling idag, men jag tog även med några av mina kakor.


Nu sitter jag på museet och väntar på juryns dom, men när jag tittar på konkurrensen känns mina enkla kakor chanslösa även om de är goda.



Nåja det återstår att se när juryn är tillbaka, men jag skulle inte vilja ha deras jobb just nu. Jösses så sött att äta och bedöma 28 sorter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar