söndag 20 december 2015

Försenade julförberedelser

Det har snurrat rätt så snabbt i mitt liv de senaste veckorna så speciellt mycket julförberedelser har det inte blivit. Så sugen har jag ärligt talat inte varit heller för med plusgrader och regn har helt enkelt inte den rätta känslan infunnit sig. Jag saknar snön och även om jag inte behöver drivor av den känns en vit jul så mycket mer lockande.

Visst har det blivit lite bak och adventsstakar, men efter fredagens paketinslagning och gårdagens rimstuga på Centrumhuset så insåg jag att nu är det ju faktiskt snart dags. 


Så i morse började vi tina skinkan som jag ska försöka mig på att griljera själv för första gången och i eftermiddags var det dags för första gången någonsin med revbensspjäll.


Jag hittade ett recept med ingefära, kanel, kardemumma och glögg så julsmakerna - ja, de fanns där. Både i doften och i de färdiga spjällen.


Styrkan kom från ingefäran och sambal olek som frästes i olja. Mustigheten stod glöggen för. 


Det såg nästan ut som mörk choklad i grytan ett tag. 


Och nog doftade det jul från ugnen när allt tillagades.


För att vara första gången smakade de riktigt bra. I morgon är det dags för griljering av skinka och jag hoppas det blir lika bra resultat. Det blir nog jul här också tillslut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar