onsdag 21 oktober 2015

Oj, vilken helg det blev...

Det där med lugna helger ligger in för mig har jag börjat inse. Trots att jag planerar för att inte göra så mycket blir det i stort sett aldrig så. Fredagskvällen ägnades åt älgkött både högt och lågt.


Vi fick chansen att köpa 60 kg grovstyckat älgkött och så stod jag där med en rejäl utmaning igen! Allt älgkött jag har köpt och fått hittills har varit färdigt att tillaga och förstås i mycket mindre kvantiteter. Tack och lov hade Helen lite mer erfarenhet än mig så jag fick väldigt bra hjälp med styckningen.


Hennes katter var nyfikna, men ville inte gärna äta älgkött. Sotis vågade sig närmast, men ville ändå bara spana in vad vi gjorde.


När allt var packat och klart och vi åkte hem vid ettiden vad det dock andra smaklökar som väntade oss. Sudden formligen klättrade på mina ben för att han skulle få så smaka så fort som möjligt.


Eftersom det var minusgrader kunde vi spara köttet på balkongen till dagen efter. Då städade jag ur frysen och frös in allt utom det som skulle malas. Tyvärr hittade vi inte vår assistent till köttkvarnen så det blev en utflykt till Järvsö så att jag kunde mala färs.


Innan jag bytte om för lördagskvällens begivenheter på Tallhalla med allehanda livemusik hade jag malt ungefär 24 liter färs.


Sen var det till att hoppa in i duschen för att byta från köksutstyrsel till festkläder. Johnny var så himla fin i stormhatt och kritstrecksrandig kavaj.


Morgonen blev tidig innan vi kom hem så det blev en seg förmiddag i sängen innan vi tog oss upp och packade den köttfärs jag malde dagen innan. Söndagen fortsatte med eftermiddagsfika i Järvsö med Eva och Clara. Mosters gopiga har växt rejält och kryper väldigt snart. Dessutom gillar hon Johnny så vi har redan samma smak 😉.

Jag hann också med att koka lite lingonsylt också det för första gången. Hittade ett enkelt recept och den blev bra.


Koka 1 kg bär i 15 min. Rör lite så att bären inte fastnar i kastrullen.


Ta av kastrullen från spisen och rör ner 7 dl socker. Låt kallna och häll på burkar! Själv tänker jag nog frysa min sylt för vi har lite kvar än.

Helgen avslutades med en insamlingskonsert där röda korset samarbetade ned Ljusnans gospelkör för att samla in pengar till människor på flykt.


Det var i stort sett helt fullsatt i de underbara lokalerna på Röda Kvarn och kvällen gav nästan 15,000:- till Röda Korsets insatser för människor på flykt. Ett underbart resultat! Jag fick också chansen att berätta från scenen vad pengarna skulle användas till. Det kändes bra!


Så här i efterhand undrar jag väl lite över hur jag fick ihop det, men det gick och tråkigt - tja, det har jag sällan...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar