onsdag 28 oktober 2015

Grönkålsoppa


Visserligen har det varit en helt underbar oktober med mycket sol och vackra höstfärger, men jag känner ändå att järnnivån behöver höjas i kroppen. Järntabletter funkar bra, men ibland vill man även ha nåt annat.

Jag hittade väldigt fin grönkål i affären och när jag kom hem från gårdagskvällens medarbetarmöte på Röda Korset blev det en sats soppa.


Först sköljde jag och strimlade ca 500 g färsk grönkål (man kan även använda 400 g fryst). Sen hackade jag en stor gul lök.


Löken och den strimlade grönkålen fräser man sen i en stor kastrull (jag tog en 3l, men den var på gränsen så en större är nog att föredra) i 2 msk olivolja. Det är nu det börjar lukta härligt i köket!



När allt har fått mörkgrön färg strör man över 2 msk vetemjöl och rör om. Tillsätt 1 liter vatten och två grönsaksbuljongtärningar och låt allt koka i 20 min.


När 20 min har gått tillsätter man 2 dl grädde och låter det koka upp igen. Smaka av med salt (ca 1/2 tsk) och grovmalen svartpeppar (ca 1/2 tsk). Mixa med stavmixer i kastrullen.


För att få soppan lite mer matig är det gott med ägghalvor till.

Till och med Sudden smakade gärna lite soppa - gissar att det var grädde som gjorde susen där 😉

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar