lördag 19 september 2015

Höstigt och husket ute

Torsdag och fredag har det vräkt ner ute och det har varit rått och fuktigt överallt. Så därför har det varit extra skönt med några små uppehållsluckor mellan varven. I går eftermiddag kunde vi faktiskt sitta ute och fika på jobbet och inse att solen faktiskt värmer fortfarande.


När jag kom hem igår hann jag fixa lite höst ute innan regnet kom tillbaka. Det är mycket kvar att göra, men ljungen hann jag i alla fall få ut.


Jag gick in och började med den kålpudding som hörde till vårt fredagsmys. Det kanske låter konstigt att ha det till fredagsmys, men vi var båda sugna på det och på fredagar finns det ju tid till sånt.

Det var en lite annorlunda upplevelse att laga kålpudding med Sudden runt benen! Han skulle absolut smaka vitkål fast han inte är nån grönsaksätande katt.


Jag hade inte nån större lust att hålla på och läsa recept utan gick mest på känslan. Först hackade jag vitkål, gul lök och purjolök som jag kokade i saltat vatten. Oj så gott köket luktade av det! 


Nötfärsen - det som blev kvar av den vill säga efter att Sudden fått sin portion - brynde jag i olivolja tillsammans med lite lök. 


Sen blandade jag färsen med grönsaksblandningen. Kryddade med salt och peppar och bredde ut i en ugnsfast form.


Den ställde jag sen in i ugnen i 50 min i 225 grader och sedan på lite eftervärme tills det var dags att äta tillsammans ned lingonsylt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar