tisdag 22 september 2015

Höst är sopptid


Nu är hösten verkligen här med dimmiga mornar, vackra färger i naturen och äntligen lite trattisar. 


Jag gillar hösten och för mig är det också sopptid. Alla härliga grönsaker är en dröm när man som jag gärna sätter på en soppkastrull med egen soppa. Det blev kål kvar efter fredagens kålpudding och därför bestämde jag mig för att testa att göra kålsoppa för första gången. 


Jag kokade egen buljong i våras och blev glad när jag hittade en förpackning av den i frysen. Jag smakade av med salt och svartpeppar och sen fick soppan stå och puttra medan jag gjorde blåbärspaj.


Jag bytte ut det vita sockret både i bärfyllningen och i pajdegen mot fairtrademärkt rörsocker då jag inbillar mig att det är lite nyttigare.


Det är något lugnande med att knåda en deg oavsett om det är smulpaj eller nåt helt annat.



Både paj och kålsoppa blev goda och kålsoppan tydligen så god att även Sudden åt av den. Trodde inte katter åt kål, men där hade jag alltså fel! 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar