tisdag 14 juli 2015

Saft, gädda och härliga dagar



De senaste dagarna har varit väldigt varierande. Allt ifrån rensning av gäddor i storformat och saftsilning  till flyttfix, glasblåsning samt mysfika och allt till otroligt omväxlande väder. 

Det började med ett telefonsamtal och cirka 10 kg gädda. Jag kämpade länge med att rensa bestarna, men Sudden var mer än nöjd. Han enda bekymmer var att jag inte rensade fort nog och därför tog han ett eget beslut och började äta på orensad fisk. 


Efter några timmars kämpande var fisken urtagen och klar för kokning. När alla benen sen var borta kunde jag frysa in 30 portionspåsar. Det är härligt med kollegor i fiskebranschen när vi hat en gäddgourmet till misse här hemma. 




När gäddan var packad och matte rejält trött kom jag ju på att fläderblomssaften behövde silas så den inte blev förstörd nu när jag hade lyckats få tag i fläderblommor och allt. Men givetvis hade jag glömt att köpa literförpackningar och få går man ta vad som finns så det fick bli en spritflaska och en mustflaska samt en Tupperwaremugg så länge. Nu är dock literförpackningar införskaffade och en del av saften infryst. Och Görel fick rätt - saften blev verkligen jättegod! 


Jag har också fått chansen att testa att blåsa glas hos Återbrukshyttan i Bollnäs. Det var riktigt kul, men oj så varmt! Nu sk jag bara ta mig ner och hämta glaset för att se resultatet efter bränningen också...


Helgen har också bjudit på träff med Åsa och Peter, Helen och Ida, mysigt fika på Ljustorget, grillning här hemma, skogspromenad, flytt av Röda Korsbänk tillbaka till Röda Korset och lite hos med syrrans lilla Clara. Lite lätt stressad över tömningen av lägenheten börjar jag bli nu, men fokus just nu är nedräkningen mot semestern som börjar på fredag.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar