tisdag 7 juli 2015

Nu utmanar jag mig själv igen


På Gotland växer ju flädern som ogräs nåt vi inte direkt är bortskämda med här hemma. När jag berättade för Görel att jag tyckte det vore kul att testa göra saft kom hon med den goda idén att varför plocka du inte med dig en påse i resväskan - det gör ju inte om den blir lite platt.

Så jag tog Görel på orden och sista kvällen tog jag en kvällspromenad med sax i högsta hugg. Det tog inte många minuter att få ihop de 30 klasar som man skulle ha i receptet som jag letade fram.


Igår efter jobbet satte jag igång och gjorde i ordning saftgrytan som ska stå och gotta dig i 3 dagar. Förutom flädern (30 blomklasar) innehöll receptet 3 stora citroner, 1,5 liter vatten, 1,5 kg strösocker och 50 g citronsyra.

Först la jag blomklasarna i en stor kastrull och strödde över de tvättade, borstade och skivade citronerna.


Nästa steg var att koka upp vattnet och tillsätta socker och citronsyra samtidigt som jag rörde så det skulle lösa upp dig. 


Sista hällde jag lagen över blomklasar och citroner. Nu ska allt gotta sig i 3 dagar innan jag ska sila och hälla på flaskor. Bara att hålla tummarna för att det blir gott också!


Men av lukten att döma kommer det bli bra! Återkommer med resultatet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar