söndag 19 juli 2015

Lite småkakor...



Som ni som känner er vet har jag sagt att jag ju egentligen inte ska baka, men det är faktiskt lite kul ibland. Idag försökte jag mig på småkakor med jordnötssmör. De blev faktiskt riktigt goda! Med Johnnys hjälp vågade jag till och med byta ut farinsockret mot brunt rörsocker.


Receptet jag hittade var dessutom enkelt och lätt att följa. Bra för en kaknovis som mig. Allt skulle bara röras ihop i en skål.


Sen skulle man forma små bollar som tillslut trycktes ut med en gaffel.


Receptet i sin helhet kommer här och jag vågar nog till och med mig på att göra en sats till till Röda Korset: 


2 3/4 dl vetemjöl
1/2 tsk lakritssalt (fast det går lika bra med vanligt)
1tsk bakpulver
Drygt 1 dl socker
Drygt 1 dl brunt rörsocker
Drygt 100 g smör
Drygt 1 dl jordnötssmör
1 ägg
1 tsk vaniljsocker

Blanda socker, rörsocker, smör, vaniljpulver och jordnötssmör. Vispa i ägget. Blanda mjölet med salt och bakpulver och rör i. Forma till små bollar och lägg på plåt med bakplåtspapper. Platta ut bollarna med en gaffel så att de blir randiga. 

Grädda i 190-200 grader i mellan 8 och 10 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar