fredag 3 juli 2015

Gotland i snabbversion


Oj vilket första dygn på Gotland det har varit. Samtidigt som sommaren gjorde en rivstart satte jag mig igår eftermiddag på flyget till Gotland för första gången. 

På väg till Almedalen för att visa och berätta om den krigsskadade ambulans som har turnerat i Sverige med Röda Korset insåg jag nog inte riktigt vad din väntade. Alla konkurrerar om din uppmärksamhet till den milda grad att man nästan inte orkar med efter ett tag. Klart är dock att vår ambulans väckte reaktioner.


Men jag börjar i rätt ända! När flyget landade i Visby efter en rätt speciell flygresa (Vi var fyra personer förutom besättningen och det kändes lyxigt att kunna sträcka ut dig samt att flygbolaget bjöd på fika ombord.) möttes jag av Görel och Jorunn. Det blev ett kärt återseende och det kändes definitivt inte som det var 22 år sedan vi träffades sist. 


Det är nåt speciellt med sådana vänner och de finns i ganska rikt mått bland dem man har träffat genom åren i Röda Korset.

Kvällen fortsatte sen med en skön stund och härligt god middag hemma hos Görel och Johan innan turistguiden Görel tog vid. Det blev besök på Krusmyntagården, plockning av fossiler, underbar natur, ringmursfoton och hemmagjord glass i hamnen. Kvällen avslutades med en underbar gotländsk solnedgång.




Dagen idag startade väldigt tidigt med telefonintervju med Radio Gävleborg och trots att jag var nyvaken blev resultatet helt ok. Här kommer en länk till intervjun, men som sagt är jag rejält nyvaken. http://t.sr.se/1FXVdAj

Dagen fortsatte med Röda Korsjobb vid ambulansen blandat med några utflykter hos andra utställare. Morgonjuice hos TV4

Koll av eventuella solskador hos solskolan med UV-kamera.


Selfie hos Rädda Barnen för att visa stödet för deras kampanj om att inga barn ska dö på Medelhavet #otyst

 
Och det var bara några saker som jag har försökt hinna med idag.

Jag hängde också med ut i vimlet för att fota när första hjälparna tillsammans ned hjärt- och Lungfonden demonstrerade hjärtstartare på Visbys gator och så blev det förstås en till gotländsk glass för att svalka mig från värmen.


Det har varit ett häftigt förstagångsdygn på Gotland, men jag hade ju förstås upplevt det med mitt hjärta, men det får bli nästa år det. Somnar snart och hoppas att nästa dygn blir lika härligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar