fredag 1 maj 2015

Porterstek var ju inte så svårt



Förra helgen fick jag för mig att jag skulle testa att göra porterstek. Mamma har flera gånger sagt att det inte är så svårt, men å andra sidan har jag ju inte riktigt samma vana och handlag i köket som henne så jag tvivlade lite. Men när det fanns fransyska till extrapris när vi var och handlade bestämde jag mig för att testa. Och det var inte speciellt svårt, dessutom blev det mycket, så även fast vi var fyra som åt har vi kött kvar till en måltid till.

Receptet hittade jag på Svenskt kötts hemsida och här är det i sin helhet: 
http://www.svensktkott.se/recept/porterstek/

Jag valde alltså fransyska av nöt, eftersom jag i möjligaste mån försöker undvika fläskkött just nu då det innehåller så mycket mer fett. 


Jag tog bort de största senorna och de få små köttbitarna som följde med hade jag en spekulant på golvet som gärna uppoffrade sig för...


Sen la jag kött, hackad gul lök, kryddor, porter, svart vinbärssaft och soja i en stor gryta. Så fort det började koka luktade det härligt i köket.


Efter att ha gottat sig på spisen i en timme och 45 min såg köttet helt annorlunda ut och blev verkligen så härligt mört. 



Kokspadet silade jag och gjorde en härlig sås som smakade av enbär och porter, men såg ut som choklad. Steken serverade jag sen med kokta grönsaker och såsen. Det fanns också potatis för de som ville ha.




 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar