torsdag 7 maj 2015

Nu är det fokus på Röda Korset i helgen

I år firar den organisation mitt hjärta brinner så starkt för 150 år i Sverige. För att uppmärksamma detta har hela denna vecka varit full av aktiviteter och i helgen har jag fått chansen att delta på det stora event som är arrangerat på Skansen. Jag och några till ska stå bredvid en skottskadad ambulans från Syrien och låta människor visa att de tar ställning mot våld mot sjukvårdspersonal. Det är en spännande kul och lite annorlunda uppgift och trots att det är mitt i värsta pollensäsongen tvekade jag inte en sekund när jag fick erbjudande om att delta - något sånt här är man bara med om en gång... Och jag ser med spänning fram emot helgen trots att jag får lämna Johnny hemma.

Men även här hemma firas jubileet. I början av veckan ställde vi ut en jubileumsbänk utanför mötesplatsen och när de senaste dagarnas regn har upphört hoppas jag att många kommer att provsitta vår fina bänk.


På söndag blir det vårsoare som del av jubileet och idag hade jag med en insändare på temat i LjP som löd så här:
"I år har Svenska Röda Korset funnits i 150 år, skriver Ljusdalskretsen som drar sitt strå till stacken.
Utmaningarna för oss har varierat genom åren, men det som leder vårt arbete lokalt, nationellt och internationellt har alltid varit och kommer att fortsätta vara är att de mest utsatta ska få den hjälp de behöver oavsett kön, ras, religion, etnicitet eller andra diskrimineringsgrunder. Genom åren har Röda Korset startat många verksamheter som sedan tagits över av stat eller kommun. Till exempel tandvård, hemtjänst, ambulansflyg, förlossningsvård, skolbespisning och färdtjänst är bara några exempel.

I Ljusdal anordnandes skolluncher på bland annat Stenhamreskolan och Ljusnankören startades faktiskt som en Röda Korskör när det begav sig. Verksamheten i dag är mycket inriktad på träna svenska i Järvsö, väntjänst (det vill säga besök hos ensamma för en stunds samvaro och sällskap) samt mötesplatsen i Ljusdal.

Under de senaste fem åren har vår verksamhet resulterat i bland annat att det från Ljusdal har kunnat skickas 755 000 kronor till olika Röda Korsprojekt runt om i världen. Så tack för det alla som har bidragit! Vi fortsätter vara en organisation som utvecklas med behoven och trots att Röda Korset kanske mest syns i rapporteringen från världens krigshärdar och katastrofer har vi mycket verksamhet lokalt."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar