söndag 28 september 2014

Grönsaker, skog och människor på flykt



Oj, vilken varierande helg jag har haft! Den började med mickelsmässmarknad på Stene där det fanns gott om fina och fräscha lokalproducerade produkter. Lyckades hitta såväl squash som palsternackor och svart majrova. Så endera dagen blir det grönsakssoppa i mitt kök!


Via höstmarknad på hembygdsgården här i Ljusdal blev det sen en skogstur. Det är så lugnt och skönt i skogen och där kan jag verkligen koppla ner, bara vara och hämta kraft. Fast jag blir också lite ledsen när jag ser vilka sår skogsbolagen gör i vår natur. Det är nästan så jag inte hittar i den skog jag besökt regelbundet i flera år. 


Dock hittade jag lite svamp, men det är bara att konstatera att rekordskördar blir det inte frågan om i år. Desto roligare blir det när man då hittar litegrann. Funderar på om lördagens skörd ska gratineras med squash eller smörstekas med strimlad vitkål och gul lök. Får se vad jag känner mest för när det är dags. 


Tror förresten att jag hade sällskap på min skogspromenad av endera en ekorre eller en fågel, för jag tror jag räknade till sju kottar i skallen och att flera träd skulle träffa just mig i huvudet med kottar känns aningen osannolikt.

Idag var det så dags för något helt annat! Röda Korset i Sveg hade anordnat en temadag på temat människor på flykt och första punkten på deras agenda var ett föredrag i just Människor på flykt.

 
Trots att jag var tvungen att åka tidigt (för mig) på en söndagmorgon såg jag fram emot det. Inte blev det värre av att naturen var intagande vacker under resan - klädd i höstskrud som den är.


På vägen hem tog jag med mig en varm känsla av en atmosfär där man vill framåt och förändra saker i positiv riktning. Att jag sen fick en massa beröm för sättet jag presenterade mitt ämne på - ja, det bidrog ju också till känslan. 

När jag sen var på väg hem kostade jag på mig en avstickare till Ytterberg för att titta på utsikten. Och jag blev inte besviken! 



Inte bara utsikten utan även byggnaderna var slående vackra och jag ångrar inte min avstickare. 


Det blev ytterligare ett stopp innan jag landade hemma! Kunde inte låta bli att stanna och fota Älvros vackra kyrka. 

När jag sedan landade hemma pockade en envis förkylning på uppmärksamheten så när jag hade kelat lite med Bosse som jag kattvaktar några dagar blev det en liten middagslur och nu nyser, hostar och snyter jag mig om vartannat och hoppas på att jag mår bättre och att febern är borta när jag vaknar i morgon.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar