fredag 13 juni 2014

Färsbiffar på under 10 minuter

Härom dagen testade jag ett recept som jag förvisso har använt tidigare, men aldrig förr med lammfärs. Nog har jag varit lite skeptisk mot lammfärs, men jag köpte lokalproducerad sådan för ett tag sedan och nu var jag sugen att testa och gott blev det... Blir nog till att testa någon mer rätt med det framöver. Det bästa med det hela var nog ändå tiden. Jag hade färdiglagad mat - som jag gjort från grunden - på tallriken inom 10 min. Och gillar man inte lammfärs - eller inte kan få tag i - går det precis lika bra med nötfärs.

Hur gör man då?

Blanda 500 g lammfärs (går precis lika bra med nötfärs) med 1 ägg, 3 tsk grön pesto och ett block smulad fetaost till en sammanhållen smet i en bunke. Forma små biffar (inte för stora då de blir ganska kompakta) och stek i olivolja i ca 2 min per sida (stektiden är räknad efter en tjocklek på ca 1 cm, men kan variera så kolla att färsen är genomstekt innan servering). Servera med en grönsallad.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar