onsdag 18 september 2013

Trattkantarellsoppa


Under hösten är trattkantarellsoppa en klar favorit. Jag försöker göra så många satser att jag kan frysa in och ha när det blir ännu kallare och nu har jag hittat en som går både fort är riktigt god så nu tänkte jag dela med mig av den.

Till soppan som räcker till 4 personer behövs: ca 1 liter färska och rensade trattkantareller, 1 gul lök, smör till stekning, 4 dl grädde, 3 dl mellanmjölk, 1/2 dl kycklingbuljong (koka på en tärning och frys in det som blir kvar i en iskubslåda så kan man tina upp portionskuber när det behövs), 1/2 dl vitt vin, salt och peppar

Ansa svampen. Skala och hacka löken. Hetta upp smör och fräs löken mjuk.


Blanda ner svampen och låt den fräsa tillsammans ed löken några minuter. 


Tillsätt resten av ingredienserna och sjud på låg värme i tio minuter.


Häll soppan i matberedaren och kör några varv tills konsistensen är som en puré. Det går också bra att använda en stavmixer direkt i kastrullen. Smaka av med salt och peppar. Njut! Det går bra att frysa soppan också.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar