lördag 17 augusti 2013

Så kom sommaren tillbaka ett tag...

Efter att ha legat nerbäddad i sjuksängen var jag som vanligt rejält rastlös... I morse blev det melodikrysset som det brukar bli på lördagarna. När det var inskickat tog jag mig iväg en sväng till svampskogen. Igår när jag var in och letade ett tidigare blogginlägg kom jag nämligen på att jag plockade de första trattkantarellerna tionde augusti och eftersom det är sjuttonde nu borde alltså ha kommit några sådana...Sist jag var på mitt ställe och kollade var det skogsmaskiner där och jag var ju också nyfiken och se hur mycket de hade förstört. Ungefär halva stället var rejält sönderkört, men visst hade det kommit trattisar.


Nästan en hel korg full fick jag med mig. Visserligen ganska små, men ändå. Så nu har jag i alla fall en bricka med svamp på tork och i morgon tänkte jag göra lite matlådor med svamp- och squashsås. Visserligen behöver jag fylla på förråden då det inte blev så mycket plockat förra året (hade ju nästan bara Palestinaresan i skallen då) men det är ju även kul att använda lite färskt också.

På väg tillbaka till bilen kände jag verkligen att orken inte riktigt är tillbaka, men det var så dags då. Jag for till Järvsö för det är lättare att sitta ute på deras altan och rensa än inne i lägenheten. Och utsikten är garanterat bättre från mammas och pappas altan än det stora fjärrvärmetornet som jag alltid ser.


När svampen var klar och jag skulle åka vidare var mamma och jag en sväng i trädgården och det känns onekligen lyxigt att kunna få med sig en massa grönsaker hem när man åker därifrån.


Hemma i Ljusdal igen fick jag återigen ett bevis på hur mycket vädret kan variera trots att det bara skiljer 1,5 mil i avstånd. Jag lämnade ett Järvsö med strålande sol och kom hem till spöregn, soldis och regnbåge. Allt på en gång! 


Fast det känns att jag inte är helt bra ännu, för jag har inte orkat upp ur soffan sen jag kom hem.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar