måndag 15 april 2013

Snabbt och gott

När jag plockade bland en del papper i helgen hittade jag ett recept som jag blev lite nyfiken på att testa. Det var en falukorvsgryta och även om den var gjord på vanlig falukorv, så blev den ju ok att äta för mig när jag bytte ut det till en falukorv med kötthalt på över 70%. Så efter jobbet åkte jag och köpte det jag behövde.

Falukorven (400 g) skivade jag och delade skivorna i två delar. Den stektes i lite flytande margarin och när den fått lite stekyta lyfte jag upp den och stekte två skivade rödlökar samt 100 g champinjoner och när de var mjuka lyfte jag också dem ur pannan. Sist klyftade jag två äpplen och stekte även dem.

Till slut hällde jag 3 dl vatten och 2 msk grönsaksfoncd i stekpannan, det fick koka ner lite och så redde jag av med lite maizena. I denna sås vände jag ner korven, löken, svampen och äpplena och smakade av med timjan.

På mindre än 20 minuter hade jag en god middagsrätt. Receptet rekommenderade att äta en mos på blomkål till, men jag hade ingen sådan hemma så jag åt grytan som den var och det funkade bra så...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar