lördag 2 mars 2013

Metod - ska det vara så svårt?

Det börjar ju bli dags för att tänka på vårens B-uppsats i statsvetenskap och sista tentan ska handla om just metoden i att skriva uppsatser. Ju mer jag läser desto med vilsen känner jag mig. Jag som i stort sett hade mitt uppsatsämne klart för mig och också hur jag tänkte lägga upp det. Nu vet jag snart inget längre och stressfaktorn blev helt plötsligt så mycket större. Kan undra varför det anses vara viktigt att tenta på vilka metoder det finns att skriva uppsats? Jag är i alla fall redan på min uppsats och tycker detta bara stoppar upp tankeverksamheten...

Dessutom kan jag reta mig lite på att det börjar närma sig tenta och än har vi inte sett röken av någon inlämningstenta. För mig är det ju en orsak till att jag har valt att plugga en distanskurs att man har lite tid på sig att skriva tentorna - annars hade jag aldrig haft en chans att plugga. De två första delkurserna har funkat föredömligt, men nu när vi har det mest abstrakta momentet hittills - då dröjer tentan... Nåja, det ska ju bara gå - för det har jag bestämt mig för och viljan kan ju leda långt.

Tills vidare tror jag också att jag håller fast vid min ursprungliga uppsatsplan - det vill säga att titta på avtalet mellan Palestinska Röda Halvmånen och Israeliska Magen David Adom och vad som har gjort att de har kommit längre i samarbetet än vad nationerna har gjort. Fast ärdet någon annan som har en bättre idé så ge min gärna förslag (helst ska det ju ha med min Palestinaresa att göra för jag vill passa på att göra något ytterligare av den unika möjlighet jag fick i höstas). Just nu känns det nämligen som jag behöver en backup-plan när jag läser metodlitteraturen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar