tisdag 29 januari 2013

Både nytta och nöje...

I helgen har jag som vanligt varit på utflykt. Många undrar nog om jag aldrig är hemma nu för tiden och ibland känns det verkligen så, men nu har jag enbart två helger till inbokade till slutet av mars och det ska faktiskt bli jätteskönt att bara vara hemma och göra lite det man känner för. För även om det är roliga saker jag gör och saker jag har valt själv har det varit lite väl ihopklumpat ett tag nu. Än så länge håller faktiskt nyårslöftet om att boka in max 3 Röda Korsengagemang per månad i år och så tänker jag se till att det förblir.

Vad har jag då haft för mig i helgen? Jo, jag har varit i Sundsvall. Jag åkte upp i fredags - för det går inte att ta sig via buss & tåg till Sundsvall på en lördag förmiddag. Så det blev en hotellnatt, men vilken hotellnatt. För att få ett rum rätt nära utbildningslokalen letade jag ett centralt hotell och det visade sig - otippat, men sant - att Knaust var det billigaste det gick att få tag i. Vilken miljö - det kändes verkligen att man bodde mitt i historien och alla trappor, målningar och stukatur bidrog verkligen till en känsla av lyx som definitivt inte blev sämre när man kom in på själva hotellrummet.




Inte blev det sämre av att frukosten var en av de bästa hotellfrukostar jag har ätit på länge. Inget överflöd, men mat med en klar känsla och tanke bakom. Vädret visade sig dock inte från sin bästa sida - fredagens -20 höll i sig när jag gick till kurslokalen. Så det var skönt att kunna vara inne i en varm lokal. Det var en bra utbildningsdag som gick alldeles för fort och jag är glad att jag tog utbildningstillfället för nya orter ger alltid nya erfarenheter.

En rätt lång väntan på tåget hem gjorde att jag kunde ströva lite i stan och då lyckades jag hitta två väldigt trevliga bekantskaper. Dels en klädaffär där hela sortimentet var inriktat mot stora storlekar. Vilken härlig känsla att kunna gå in i en klädaffär och veta att allt man ser kommer det att finnas en storlek av som man kan ha! Det är inte ofta, men jag blit så glad när det händer...

Dessutom kände jag att jag ville ha något att äta innan jag åkte hem över och då lyckades jag hitta ett helt ekologiskt alternativ. Hos Tant anci & fröken sara var allt - oavsett om man tittade på menyn, fikabrödet, butiksdelen eller öl- och vinsortimentet så var allt ekologiskt. Sånt är alltid positivt att hitta känner jag, eftersom vi alla ju måste börja ta ett större miljöansvar.

Under resan hem hände det uppenbarligen något med vädret, för när jag gick av bussen här hemma var det -2. Nästan 20 graders temperaturskillnad på ett dygn - det är rätt bra jobbat...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar