lördag 3 november 2012

Men hur kör du...

Ja, ibland kan man verkligen undra hur folk kör... Igår var jag hos mamma & pappa en sväng efter jobbet! När jag skulle åka hem från Järvsö var det både skymning och dimma på sina ställen.
Visst - det kändes tidigt, men att det hade varit disigt hela dagen bidrog till den tidiga skymningen! För "murrigt" väder har ju den effekten!

Jag vet att jag ibland uppfattas som en väglus, eftersom jag alltid ser till att hålla hastighetsbegränsningarna - brukar försöka tänka på att om det är nedsatt hastighet någonstans så finns det troligen också en orsak till det, men motiverar det verkligen till otrevliga medtrafikanter?

I går var det två förare som låg bakom mig på 80-väg som pekade finger när de blåste om mig i betydligt högre farter än de tillåtna. Dessutom gjorde den ena en omkörning på spärrlinjer och den andra i backkrön (för att 50 meter framför behöva härliga för de kameror som står där).

Är det så bråttom att komma fram att det är ok att inte bara riskera sitt eget utan också andra trafikanters liv? Vad ger man för signaler till de barn som också fanns i åtminstone en av de bilar som körde om mig igår? Går man så långt att man visar en okänd fingret för att man tycker aunt det inte går tillräckligt fort lär man ju inte vara tyst i den egna bilen heller...

Fast nästan ännu värre tycker jag om att få en lastbil eller buss nästan ända in i bakdelen av bilen för att de har så takt schema/tidtabell att de bara måste om för att hålla det! Vem lägger tidtabeller som är så orealistiska att det inte går att hålla hastigheten för att hålla dem?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar