måndag 1 oktober 2012

Hemma igen!

Det är något lugnande i att bara öppna sin egen dörr när man har varit ute och rest. Jag har känt det förr, men kanske inte lika starkt som denna gång. I går landade vi på Arlanda och det kändes väldigt bra, speciellt efter pärsen på Tel Avivs flygplats när vi skulle flyga hem. Det var säkerhetskontroll på säkerhetskontroll och allt som allt befann vi oss i någon form av kontroll under nästan 3 timmar och det tar på kan jag lova.

Just nu - när jag trots allt inte har landat i allt jag har varit med om - kan jag i alla fall sammanfatta några saker. Jag är rejält imponerad av vad Palestinska Röda halvmånen har åstadkommit i verksamhetsväg på Västbanken. Det bestående intrycket jag bär med mig är trots allt något positivt trots all allt annat än just positiv behandling människorna i Palestina upplever. En hel del stolthet över att tillhöra Röda kors- och rödahalvmånevärlden har jag också nu när jag har fått se på plats vilket enormt arbete som läggs ner för de mest utsatta.

Även om jag fortfarande inte kan säga att jag vet hur det är att leva in en krigszon kan jag nog säga att jag har fått en liten uns till inblick i livet på en sådan plats under dessa dagar. Känner på mig att detta inte är det sista jag skriver om denna resa och jag hoppas att ni kan stå ut med det för jag känner att jag h ar en hel del att förmedla av det jag har varit med om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar