fredag 7 september 2012

Rejält trött på SJ...

Jag har ju varit mycket på resande fot den senaste månaden och SJ har inte direkt visat upp en smickrande sida (ok, nu var jag väldigt snäll i hur jag uttryckte mig). En av resorna hann faktiskt inte ens börja innan den tog slut. Sista helgen i augusti skulle jag ner till Stockholm direkt efter jobbet på fredagen, men två timmar innan resan skulle börja nåddes jag av beskedet att ett tåg hade spårat ur på Gävle central och det var osäkert om jag ens skulle komma iväg.

Som så ofta skyllde X-trafik på SJ och SJ på X-trafik och ingen av de båda var intresserade av att hjäpa mig som kund att komma till min destination. Som tur var stod det en buss från Härjedalingen inne och hade lediga platser när jag kom ner på stationen så då valde jag den istället och kom ner till Stockhlm bara 20 minuter senare än vad jag skulle ha gjort om tåget hade gått enligt tidtabell.

Väl hemma igen skickade jag en resegarantiansökan, eftersom jag inte kunde åka tåget tänkte jag att det bara var en formsak och att pengar skulle komma efter handläggningstiden, men oj så fel jag hade. Tydligen var urspårningen något som låg utanför SJ:s kontroll. Och det kanske det var, men jag trodde väl att det låg i deras uppdrag att se till att jag som kund kunde göra den resa jag har betalt för, men ersättningsbussar var det inte frågan om. Det var ju fredag eftermiddag & det borde jag väl förstå att sådana kunde man inte få tag i då...

Med denna bakgrund kan jag inte låta bli att dela med mig av SJ:s svarsbrev på min ansökan om resegaranti:

"Angående 1-1700474304
Tack för att du har kontaktat oss.
Vi är ledsna för att du har råkat ut för en försening och uppskattar att du tagit dig tid att begära ersättning.
Din ersättning grundar sig på orsaken till förseningen. Då SJ orsakat förseningen utfaller Restidsgarantin, och vid annan orsakande part utgår ersättning enligt nivån för EU-direktivet. Se vidare detaljer nedan.
Nedan visas de resor där ingen ersättning utgår p.g.a olycka eller extraordinär händelse utanför SJs kontroll.
Vi gör vårt bästa för att du ska komma fram i tid. Ibland inträffar dock oförutsägbara händelser som gör att vi måste besluta om befrielsegrund från Restidsgarantiersättning. Dessa befrielsegrunder följer EU-direktiven och tillämpas av de flesta andra tågoperatörer. Detta är en sådan situation då SJs restidsgaranti inte gäller, vilket följer av punkt 13.1 i SJ Allmänna Villkor. Någon ersättning enligt vår restidsgaranti utgår därför inte för denna resa.

Beställningsnummer: UBD0656D0001
Avser resa 2012-08-24.


Med vänliga hälsningar

SJ AB"
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar