söndag 5 augusti 2012

Enheternas inverkan på livet

Så här när jag har inlett det sista dygnet på min semester kan jag inte låta bli att fundera lite över alla olika enheters inverkan på vårt liv... Ta bara längd- och tidsenheterna. De har fått en dramatisk ny innebörd efter dagens OS-tittande och jag gissar att både en & två svenska elitidrottare kommer att drömma mardrömmar om centimetrar i längdhoppsgropen, tusendelar vid mållinjen i triathlon och hundradelar i simbassängen. Samtliga på fel sida i den allerstädes närvarande marginalen.

Mindre dramatiskt är det förstås för oss vanliga som bara kan drömma om de resultat som vi ser på TV och inte riktigt förstår tjatet om nio tusendelar, men frustrationen kan synnas och den kan man nästan känns när lopp, hopp och andra tävlingssätt återges...

Annars är vi halvägs in i ett OS som är det första där alla länder som deltar har kvinnliga tälande på plats. Jag gillar förstås intentionen, men ifrågasätter målet när en kvinnlig tävlande i judoringen har en tränare som kräver att hon måste tävla med dolt hår - trots att det inte är förenligt med judodräkten. Det kanske är en sak, men att samma tjej inte tillåts uttala sig efter matchen utan måste ha en man talandes för sig - det skrämmer mig.

Tittar man på OS med kvinnligt-manligt perspektiv i tanken kan man snabbt konstatera att så många jämställda idrotter kan man verkligen inte hitta. Jo, en står verkligen ut! Det handlar om ridsporten. Jo, det räknas som en tjejidrott här hemma på amatörnivå, men tittar man på OS så deltar män och kvinnor på samma arenor, i samma lag, med samma utrustning och har samma tävlingstider. Det är stort tycker jag! I många andra sporter börjar det direkt viskas om doping om tidsdifferensen mellan män och kvinnor blir för liten. Det känns inte bara konstigt, utan rent av alldeles stenåldersmässigt.

Framöver blir det mindre OS och jag konstaterar lite lätt frustrerat att när friidrotten som jag har sett fram emot börjar, ja då är det dags att börja jobba. Så även jag har den här gången en tidsdifferens att brottas med, men den handlar snarare om en vecka än nio tusendelar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar