fredag 10 februari 2012

Hur är det med trafikvettet egentligen...?

Ja, man kan ju undra. Det har jag i och för sig gjort länge, men den senaste veckan har jag varit med om några saker som gör att jag har funderar ännu mer på det.

Det började i tisdags när jag var på väg hem från jobbet. I ett vägskäl kom det en ambulans med hög fart, blåljus & sirener. För mig betyder det bara en sak - då är det riktigt brådis. Därför gick jag åt sidan för att ge ambulansen fri väg. Så blev det inte, eftersom bilen bakom mig tyckte det var viktigare att trycka sig förbi mig i hög fast än att släppa fram ambulansen. Vad tänker man med då? Jag hoppas verkligen att det gick bra för den som låg i ambulansen eller den de skulle hämta ändå.

Apropå ambulans, så är det stor brist på sådana i Syrien. Därför kommer Svenska Röda Korset - med start idag - under en vecka samla in 400.000:- till en ambulans som ska skänkas dit. Vi behöver din hjälp! Läs mer här...

I dag var jag en sväng till Järvsö efter jobbet. Trots att jag höll den lagliga hastighetsberänsningen - 80km/h - så blev det kö efter mig och så snart det fanns en eventuell möjlighet blev jag omkörd för att sedan få tvärnita när den som körde om tryckte sig in framför för att det kom ett möte... Dessutom låg det länge en buss mindre än en meter bakom. Tur att det inte hoppade ut något djur i vägen - då hade jag haft en buss i bilen.

Att det ska vara så svårt att respektera hastighetsbegränsningar. Visst, även jag kan ifrågasätta varför det är 80 km/h mellan Bollnäs-Ljusdal och 90 km/h mellan Ljusdal-Färila. Det är ju inte direkt skillnad på vägkvalitén, men finns det begränsningar så finns det. Faktiskt känns det mest bara dumt att utmana, för ofta finns det ju en motivering till en viss hastighet.

En annan sak med hastighetsbegränsningar som jag inte kan förstå är att många har så svårt att respektera 30-sträckor. Där finns det ju verkligen skäl för nedsättningen, eftersom den oftast förekommer vid skolor och dagis. Vi märker det väldigt tydligt vid jobbet där det är 30 runt hela Stenhamreskolan, men där det oftast går bra mycket fortare än så för bilarna.

   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar