fredag 20 januari 2012

Ett färdigt album i brevlådan

Jag har - sedan jag första gången provade - varit positivt överraskad av fotoböcker. Det är ett väldigt bra sätt att samla sina bilder utan att behöva klippa och klistra. Tidigare har jag varit rätt så försiktig och hållit mig till en neutral färg som svart på boksidorna.
 
Den här gången valde jag att använda mig av ett förvalt tema och eftersom jag hade bestämt mig att fotoboken enbart skulle innehålla vinterbilder blev jag glad när jag hittade en bakgrund med snöflingor. Tyckte att det passade väldigt bra. Det finns massor av teman att välja bland om man vill göra nåt annat med sin fotobok än det traditionella. Och det blir väldigt effektfullt & snyggt upptäckte jag när boken kom till min brevlåda igår.
 

Ett tips är att om man vill använda sig av mallarna så är det bra att i förväg fundera kring vad man vill ha för tema på fotoboken. Vill man välja att enbart ha djur, släkt eller blommor så kan man med all säkerhet hitta en mall som passar jättebra bland alla valmöjligheter på smartphotos produktsida för fotoböcker. www.smartphoto.se/produkter/fotobok Jag gillar formatet Enjoy för att det är en lämplig storlek som med lätthet får plats i bokhyllan och de glansiga sidorna ger ytterligare en dimension till bilderna man har valt ut.


 
Ett annat tips är att på förväg välja ut de bilder man vill använda - har man allt klart och kan börja ladda upp sina bilder direkt kan man via autoplacering av bilderna börja göra sin fotobok på några minuter.
 
 
Själv använder jag alltid autoplacering och sedan går jag in & flyttar bliderna manuellt. Det passar mig och blir i regel alltid ett riktigt bra utgångsmaterial. Om man sedan vill använda sig av bildtrexter eller inte är ju individuellt, men jag gjorde inte det denna gång, men det är något att verkligen fundera på om man till exempel har mycket bilder med människor.
 
 
ExtraFilm har alltid - bland annat på grund av sin kvalité och återgivning av färger - varit ett av mina förstahandsval när jag framkallar bilder - både digitala och tidigare vanliga. För ett tag sedan bytte dock företaget namn till smartphoto. Jag blev glad när jag insåg att detta namnbyte inte innebar något mer än just ett sådant. Fortfarande kan man som vanligt via deras fotobutik på nätet beställa allt ifrån canvastavlor, till fotoböcker, vanliga fotokopior och mycket mer, http://www.smartphoto.se/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar