lördag 17 september 2011

Squashkaka - ja, du läste rätt


Den här tiden är det lätt att få tag i squash och när man har gjort sina obligatoriska gratänger, soppor och annat brukar det vara en hel del squash kvar men lite mindre fantasi. Det här helt underbara receptet på squashkaka fick jag av en av de frivilliga damerma på Röda Korsets mötesplats här i Ljusdal. Det bästa är att den är bakad på dinkelmjöl så jag kan tillåta mig att njuta ibland jag också :-)

Kakan funkar utmärkt att frysa och eftersom den är rätt mäktig är mitt tips att man skär bitar innan man fryser så kan man bara ta upp det man vill ha/behöver. Blir bäst i anlånga formar.

5 dl dinkelmjöl
5 dl socker
2 tsk kanel
1 tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver
Rör i:
2,5 dl matolja
4 st ägg
5 dl riven squash
2,5 riven mandel eller nötter eller russin
Grädda i 200 grader i ca 35 min

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar