söndag 9 januari 2011

Tänk så skönt när maten sköter sig själv

Jag gillar "allt-i-ett"rätter. Alltså maträtter där allt läggs i samma form och tillagas i ugnen. Här kommer ett recept med kött (kassler) och ett med fisk som tillagar sig själv i ugnen medan man själv kan ägna tiden åt annat.

Fisk:

600 g torsk eller pangasus
4 st morötter
2 st färska lökar
70 g bacon
2,5 dl mellangrädde
1,5 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 tsk rosmarin
2 dl riven ost

Skala morötter och lök och skär dem i tunna skivor. Strimla bacon och stek det knaprigt utan fett. Blanda morötter, lök, bacon, grädde och hälften av saltet i en ungssäker form. Stek i ugnen i 225 grader i ca 10 min. Skär fisken i portionsbitar, krydda med resten av saltet, peppar och rosmarin. Lägg fisken ovanpå grönsakerna och strö över osten. Ugnsstek ytterligare i ca 15 min.


Kassler:

ca 650 g kassler
6-8 potatisar (blir mer matigt, men jag har tagit bort dem när jag lagar detta för att GI-anpassa rätten)
2 palsternackor
4 morötter
4 dl creme fraiche
3 msk riven färsk eller 1 burk färdigriven pepparrot
11/2 dl riven ost
1/2 dl finhackad persilja

Skala och slanta potatis och rotfrukter. Häll olja i en ungssäker form och lägg i potatis och rotfrukter. Baka i ugn i 225 grader i ca 25 min. Skiva kasslern och blanda creme fraiche, pepparrot, ost och persilja. Smaka av med lite salt och peppar. Ta ut formen och lägg hälften av röran på potatis och rotfrukter, lägg på kasslerna och toppa med resten av röran. Gratinera i ca 15 min till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar