söndag 9 januari 2011

Rödvinbärssaft (ja, du läste rätt)

Ja, jag vet att det är mitt i vintern fortfarande, men eftersom jag numera vill ha lite bättre koll på sockermängden i saft och sylt så försöker jag göra allt sådant hemma. Insåg att jag hade slut på rödvinbärssaft som är gott till maten, så jag grävde fram de sista påsarna röda vinbär i frysen och här kommer receptet om du skulle vilja testa...

1 lite röda vinbär, 4 citroner, 6 dl socker & 1 liter vatten

Skölj vinbären och lägg i en bunke som rymmer minst 2,5 liter. Mosa dem med en potatisstöt. Tvätta citronerna och skala ner skalet över bären. Pressa ur all saft och häll ner även den i bunken. Strö över sockret. Koka upp vattnet och häll över blandningen direkt. Rör om och täck över. Låt stå kallt i ett dygn. Sila och häll upp på flaskor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar