tisdag 18 januari 2011

Det där med att hyra sin bostad

För inte så länge sedan fick jag min första hyresavi efter årets hyreshöjning. Med den i handen kan jag konstatera att det verkligen är jättedyrt att bo i hyreslägenhet i lilla Ljusdal. När jag bodde i Stockholm hade jag ett förstahandskontrakt på en lägenhet som var 20 kvadratmeter större än den jag har nu och med den hyreshöjning min värd här hemma nu har fått igenom skiljer det inte ens 500:- mellan hyrorna. Det väcker verkligen funderingar att den mycket större lägenheten i marknadshyrornas högborg och min mindre lägenhet här hemma där man får riva outhyrda lägenheter inte har större skillnad mellan sig.

Visst - det var ett tag sedan jag flyttade hem och lägenheten jag hade har säkert också varit utsatt för hyreshöjning, men det är ju vad jag betalade där som jag kan jämföra med. Nu är jag ju inte direkt någon husperson, så mitt alternativ är att fortsätta hyra & jag trivs där jag bor så det är inte det det handlar om, men jag kan inte låta bli att fundera...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar