tisdag 28 december 2010

Linssoppa och lite annat

Soppa värmer gott den här årstiden, men är också skönt för en ömmande hals. Så idag blev jag glad när jag hittade en burk linssoppa i frysen. Visserligen inte helt ok ur GI-synpunkt, men det struntar jag i just nu. Soppan funkar alltid, eftersom den är väldigt matig, men jag brukar oftast göra den kring jul bara för att det är lättare att hitta saffran överallt då.

Här kommer receptet för 4 personer:
1 hackad gul lök, 1 paket saffran, 2 msk olja, 1 liter vatten, 1 tärning grönsaksbuljong, 3 dl röda linser (sköljda, men ej förkokta), 3 medelstora tärnade potatisar, 1 msk tomatpuré, 2 msk citronsaft, örtsalt och peppar

Fräs lök & saffran i oljan i några minuter. Tillsätt vatten, buljongtärning och koka upp. Lägg i sköljda linser, potatis, tomatpuré och citronsaft. Låt soppan sjuda under lock i ca 20 min. Smaka av med salt och pappar. Det går jättebra att dubbla receptet rakt av och soppan tappar inte smak av att frysas.

Tänkte också passa på att ge en liten förhandsinformation om en kommande tävling här på min blogg. Sedan några år tillbaka är jag ju medlem i Buzzador som är en lite annorlunda marknadsundersökningssajt. Istället för att bara tycka om en massa saker får man prova produkterna själv, berätta om dem bland sina vänner, låta även dem testa och sedan rapportera. Tack vare en av deras undersökningar kommer jag att - i början av året - lotta ut inte mindre än 4 set av Cliniderms produkter. Spännande, heller hur? Mer info kommer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar