lördag 25 december 2010

Capten my capten

Det finns några få filmer som man kan se hur många gånger som helst utan att tröttna på dem. Ofta bjuder de också på repliker man har svårt att glömma, sådana som verkligen biter sig fast. I går var det nypremiär för en sådan film. Om jag skriver repliken "Var är Fjant?" så vet nog många att jag pratar om den efterlängtade Trolltyg i tomteskogen som efter många år äntligen gjorde comeback i år. Nostalgi - ja, visst!

En annan sådan film är den som repliken i rubriken kommer från, men jag skulle tro att det är en annan replik som är den som de flesta associerar med Döda poeters sällskap är nog ändå Carpe Diem. Trots sin tjocka aura av 80-tal är det en film som platsar på min lista över filmer som håller att se om och om igen. Egentligen känns inramningen otroligt töntig, men budskapet säger så väldigt mycket mer och jag tror det är därför jag tycker så väldigt myycket om den.

Ytterligare en sådan film - eller egentligen två - är Sällskapsresan och Snowroller. I dem viner det så många oförglömliga repliker att det är svårt att citera bara en, men några favoriter är: "Tänk på pocenten", "Du har väl med dig dom fyra p:na? Pass, pesetas, p-piller, piljetter. —Jag har piral. —Pass, pesetas, piral och piljetter. —...och prit." & Vad du vad du har Hedlund? - taskig tajming".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar